I början av april publicerades flera artiklar om hur dålig kvalité det är på vissa hotell gällande dess städning. Detta var något som sedan lyftes upp av Emma Bergsten på Dalademokraten.

Problemet är att avsaknaden av rejäl hotellstädningen är allt för utbredd. Även om enstaka tillfällen är för ofta så visar en undersökning att fusk inom denna städform är mer utbredd än vad man tidigare trott.

I artiklarna framkom det att flera hotellstädare vittnade om att de hade extremt kort tid på sig att genomföra städningen. Detta skapade en stress som kunde vara en av orsakerna till den dåliga städningen. Men samtidigt fanns även andra faktorer.

Vissa berättade om att deras chefer sagt åt dem att inte byta lakan i det fall som dessa såg ”helt okej ut”. Andra vittnade om att glas som fanns på hotellrummet inte behövde diskas. Det var betydligt enklare och snabbare att bara torka av dem med en fuktig trasa. Detta alltså även om de var använda.

Många hotellgäster vittnade även om att de hittat en rad olika saker på hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö . Saker som städarna självklart borde ha tagit bort men som av slarv eller tidsbrist inte genomförts. Allt från stekspade till en orm !

Överlag hög standard

Det är alltid bra när problem uppdagas och kommer upp till ytan. Detta gör att hotellen måste skärpa sina rutiner och se över sin städning. Samtidigt ska sägas att problemet inte är gäller de allra flesta hotellen. Det finns ett mycket stort utbud av företag som erbjuder Hemstädning, Hotellstädning och Storstädning Stockholm. Företag som sätter sitt förtroende på spel om de inte klarar av att hålla godkänd nivå.

Problemet kan ligga i när städningen sker av personalen som även jobbar på hotellet. Dessa kan känna sig tvingad att minimera tiden som läggs ner och de har även inte samma press på sig att leverera hög kvalité. Det kan jämföras med externa företag som direkt skulle tappa kontraktet om det visade sig att de misskött sig.